Olaga hot

Hejsan! Om en personen trycker en butterflykniv mot någon annans hals, utan att uttala dödshotet verbalt, vad är då en tänkbar brottsrucricering vid åtal? Vad kan också straffet tänkas bli? Räkna på att personen är tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej! Den beskrivna handlingen skulle troligtvis bedömas som olaga hot i enlighet med 4kap. 5§ Brottsbalken. Straffet för olaga hot är böter eller fängelse i högst ett år. Om handlingen skulle anses vara grov blir straffet fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. För att handlingen ska bedömas som grov krävs att hotet skiljt sig i hög grad från ett normalt fall av olaga hot. Att hotet exempelvis riktas mot någon med en särskilt skyddslös ställning skulle kunna vara en faktor som gör brottet grovt. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare