Åtgärder vid felaktig bouppteckning och arvskifte

Eftersom jag inte är nöjd med bouppteckningen och arvsskifte efter min far. Hur ska jag och min bror gå till väga? Eftersom min pappas fru inte vill göra någon ny bouppteckning och arvsskifte.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om bouppteckning återfinns i Ärvdabalken (ÄB) 20 kapitel, se https://lagen.nu/1958:637#K20. ÄB 23 kapitlet reglerar frågor om arvskifte, se https://lagen.nu/1958:637#K23. ÄB 20 kap 1 § stadgar att bouppteckning ska förrättas inom tre månader från den avlidnes bortgång, om inte Skatteverket på ansökan förlänger tidsfristen. Bouppteckningen ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare Arvskifte förrättas av den avlidnes arvingar och testamentstagare. Om den avlidne var gift, ska bodelning först genomföras, se ÄB 23 kap 1 §. Enligt Äktenskapsbalken 9 kap 5 § (se https://lagen.nu/1987:230#K9) ska bodelning efter makes död förrättas av den efterlevande maken och den avlidnes arvingar och universella testamentstagare. ÄB 23 kap 4 § anger att det över arvskifte ska upprättas en skriftlig handling som undertecknas av samtliga dödsbodelägare. Arvskifte förrättas i regel först när bouppteckningen är klar och den avlidnes skulder har betalats. Dödsboet upphör som regel att existera då arvskifte har genomförts. Om du som dödsbodelägare misstänker att det inte har gått helt rätt vid bouppteckning och arvskifte efter din far, kan en tilläggsbouppteckning upprättas. Regler om detta finns i ÄB 20 kap 10 §, som stadgar följande. ” Blir en ny tillgång eller skuld känd efter det att bouppteckning har förrättats eller upptäcks annan felaktighet i bouppteckningen, skall tilläggsbouppteckning innehållande tillägg eller rättelse förrättas inom en månad.” Det är alltså viktigt att tilläggsbouppteckningen upprättas inom en månad från det att felaktigheten blivit känd. En tilläggsbouppteckning ska förrättas på samma sätt som den första bouppteckningen, vilket innebär bl.a. att samtliga dödsbodelägare ska kallas åter. Du kan även begära att tingsrätten tillsätter en boutredningsman som ska förvalta boet. Om det är påkallat av nya omständigheter, kan en boutredningsman tillsättas även efter att arvskifte ägt rum. Regler om boutredningsman återfinns i ÄB 19 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K19. Jag råder dig att kontakta en familjerättsjurist för ytterligare rådgivning i frågan. Hoppas svaret varit till hjälp. Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare