Om förtal

Hej, jag har en granne som baktalar mig med nedsättande tillmälen inför andra grannar. Han gör samma sak om andra grannar inför mig. Finns det grund i detta för anmälan om förtal eller ärekränkning?

Lawline svarar

Hej! Om någon pekar ut någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning har de objektiva kriterierna för förtal uppfyllts. Detta framgår av 5 kap. 1§ Brottsbalken. Det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt samhällets allmänna uppfattning utan det räcker med att uppgiften anses som nedsättande i den krets du lever i. Det krävs dock att det faktiskt är en uppgift och inte ett värdeomdöme. Jag vet inte de exakta omständigheterna i ditt fall men jag kan inte se något hinder för en anmälan. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare