Den dödes skulder

Jag har fått en räkning från Malmö Stad för min avlidne biologiska far som jag aldrig träffat där de vill att jag ska betala 368 kr gällande Service-/omvårdnadsavgift samt inkassoavgift. Jag har inte begärt eftersändning på min biologiske fars post till mig men ändå är räkningen adresserad med hans namn överst och sedan c/o min adress under. Jag är ensam bröstarvinge efter min far.Enligt jurist på den begravningsbyrå som hade hand om begravningen och enl de uppgifter jag lyckats få fram finns inga tillgångar efter min far varför det inte är aktuellt med någon bouppteckning. Min fråga är om jag är skyldig att betala denna räkning.

Lawline svarar

Hej! Du är inte skyldig att betala räkningen. Den dödes skulder skall betalas med hjälp av den dödes tillgångar om sådana finns. Eftersom din far inte hade några tillgångar kan du, om du vill, kontakta Malmö stad och upplysa dem om att din far saknade tillgångar. Annars överlämnas ärendet till kronofogden som skriver av skulden eftersom tillgångar saknas. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare