Återkrav av felaktigt utbetald lön

Hej! Jag har en fråga omkring felaktig utbetald lön. Jag har varit sjukskriven i två månader och fick idag lönen för sista månaden, där jag har varit heltids sjukskriven. Det var mer pengar än jag förväntade mig, så jag ringde till lönekontoret för att säkerställa att allt gick rätt till. Sekreteraren sa att allt var ok. Om det handlar sig om fel summa, kan arbetsgivaren kräva återbetalning trots att jag efterfrågat direkt, eller räcker det för att argumenterar att jag har förbrukat pengarna i god tro? MvH

Lawline svarar

Hej! Det finns inga regler i lag avseende felaktiga utbetalningar. Principer om vad som gäller vid felaktiga utbetalningar har dock utformats i rättspraxis. Huvudregeln vid felaktiga utbetalningar är att betalningen ska gå åter. Denna återkravsrätt benämns condictio indebiti. Det finns dock undantag från huvudregeln. Mottagaren av den felaktiga utbetalningen slipper återbetalningsskyldighet om han eller hon i god tro inrättat sig efter betalningen. Kravet på att mottagaren i god tro ska ha inrättat sig efter betalningen innebär att mottagaren i god tro om den felaktiga utbetalningen ska ha vidtagit en åtgärd till följd av betalningen, vanligen genom att konsumera pengarna. I rättsfallet NJA 1989 s. 224 behandlade Högsta domstolen (HD) frågan inom vilken tid utbetalaren måste agera för att nå framgång med sitt krav på att betalningen ska gå åter. HD fastslog att hänsyn ska tas till omsättningens säkerhet. Det innebär i princip att ju längre tid som gått efter betalningen, desto större skäl finns det att vägra återkrav. I målet bifölls dock återkravet, trots att kravet framställdes två och ett halvt år efter utbetalningen. Att din arbetsgivare uttryckligen har sagt att allting står rätt till är en omständighet som du kan åberopa till stöd för att du är i god tro. Ju längre tid som går från det att du fick lönen till dess att din arbetsgivare framställer krav på att betalningen ska gå åter desto större sannolikhet är det att du slipper återbetalningsskyldighet. Visserligen biföll HD i NJA 1989 s. 224 ett återkrav som framställts först efter två och ett halvt år. HD:s bedömning utgick dock från de särskilda omständigheter som förelåg i det aktuella fallet. Slutligen kan sägas att det är svårt att ge ett definitivt svar på om din arbetsgivare kommer ha framgång med ett eventuellt återkrav. Vänligen,
Jens LidénRådgivare