Sälja egendom i dödsbo?

Efter min man finns en rund "statyett" av elefenben, urkarvad ur en bete. Han fick den efter en släktning som i början av 1900talet verkade i Afrika, har varit i min mans ägo sedan minst 50 år. 1. Får den säljas? 2. Om inte - kan man påstå att den har något värde i ett arvsskifte?

Lawline svarar

Hej, Om jag förstår dig rätt har du enligt 3 kap 1 § ärvdabalken ärvt hela dödsboet efter din man, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 Jag antar vidare att ni har gemensamma barn som vid din sedermera bortgång ska ärva sin fader. Får statyetten säljas? Ja du får sälja statyetten. Du innhar allt som du ärvt efter din make med vad som kallas fri förfoganderätt. Du kan minska behållningen i din framlidne makes bo hur mycket du vill (även till eventuell nackdel för framtida arvingar). Enda skillnaden mellan fri förfganderätt och full äganderätt är enligt 3 kap 2 § 1 st ärvdabalken och 3 kap 3 § samma lag att du ej får testementera bort egendomen eller genom klart ofördelaktiga och testamentsliknande gåvor minska era gemensamma bröstarvingars arv efter fadern, se https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1 I det fall du ej ärvt din man, utan utomäktenskapliga barn och andra testamentstagare skall ärva honom är du efter bodelning enligt 18 kap 1 § ärvdabalken inte längre delägare i dödsboet, se https://lagen.nu/1958:637#K18P1S1 Om statyetten inte tillfallit dig vid bodelningen har du inte rätt att sälja den. Då är den en tillgång i dödsboet och tillhör därmed de som ska dela på kvarlåtenskapen efter din man. Värdet på statyetten överlåter jag till någon som kan värdera den, men finns det värde i den skall det beaktas vid ett arvsskifte och räknas av på mottagarens arvslott. Vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare