Adekvat kausalitet

Hejsan! Min kompis råkade cycklade på en annan när han tittade på en tjej som gick på gatan. Personen som blev påkörd fick sin handled stukad och en lättare hjänskakning, men när han kom till vårdcentralen halkade han och föll så olyckligt att han bröt vänster lårben, vilket har resulterat i att han vill ha ett skadestånd för den senare delen..men.. Inte kan väl min komppis bli ansvarig för den senare delen?

Lawline svarar

Hej! För att skadeståndsansvar ska uppstå krävs att så kallad adekvat kausalitet föreligger. Med det menas att det ska finnas ett visst kvalificerat orsakssamband mellan den handling som utförts och skadan som uppstått. I ditt fall kan man se ett orsakssamband. Den skadade personen skulle inte blivit skadad om denne inte blivit påkörd från första början. Däremot faller skadeståndsskyldigheten på att kausaliteten inte är adekvat. Det är helt enkelt för långsökt att lägga någon skuld på cyklisten i detta fall. Man pratar bland annat om att skadan ska vara förutsebar vilket enligt mig inte är möjligt i den situation som du beskriver. Min bedömning är således att gällande den senare delen bör din kompis inte hållas skadeståndsansvarig. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare