Betalningsskyldighet för annans skulder. Kan mina pengar tas för att täcka fästmannens skulder?

Hej Jag köpte en bostadsrätt juni 2006.I april 2009 flyttade min fästman in i min lägenhet.Han har en hel del skulder och kommer att försöka att få en skuldsanering,men då undrar jag om jag säljer min lägenhet,kommer dom att kunna ta pengarna som jag får från min lägenhet att betala hans skulder då.

Lawline svarar

Hej! Det korta svaret på din fråga är nej. *Var och en svarar för sina egna skulder.* Av detta följer att det bara är den betalningsskyldiges egendom som kan tas i anspråk för att täcka dennes skulder. Varken förlovning, sambo- eller äktenskap ändrar detta. Ibland kan det däremot vara svårt att avgöra _vem/vilka som är betalningsskyldig för en viss skuld_ eller - vilket ofta är fallet för människor som levt tillsammans i samma hushåll med gemensam ekonomi - _vem/vilka som äger viss egendom._ Det vållar sällan några problem att avgöra vem som är ägare till en bostadsrätt. Om du ensam äger din bostadsrätt kan den inte säljas för att täcka din fästmans skulder. Inte heller kan pengar som du får vid en försäljning av din egendom tas för att täcka hans skulder. En annan sak är att din egendom ytterst kan mätas ut för att betala _dina_ (egna) _skulder_ liksom för att betala din och din fästmans _gemensamma skulder._ Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare