Värdering av fastighet

En av dödsbodelägaran vill köpa huset. Vad skall dom betala till dödsboet? Denne säger att det är taxeringsvärdet minus 22% skatt och minus ett "fiktivt" mäklararvode på 30000kr stämmer detta? Måste man sälja till dödsbodelägaren om denne kräver detta eller kan det läggas ut på marknaden?

Lawline svarar

Hej! Av ÄB 20:4 anges att fastigheten skall värderas till marknadsvärdet. Man skall kunna använda taxeringsvärdet för att räkna ut marknadsvärdet då detta skall utgöra 75 procent av marknadsvärdet. Om ett hus till exempel har ett marknadsvärde på 1 000 000 skall taxeringsvärdet avspegla detta och uppgå till 750 000 kr och det är alltså marknadsvärdet som värderingen skall grunda sig på. Gällande arvsskiftet så anges det i ÄB 23:3 att alla har rätt att ta del av alla egendomsslag. Med det menas att du inte kan tvingas att sälja fastigheten till den andra dödsbodelägaren.Om ni inte kommer överens om hur fastigheten skall skiftas kan ni komma att äga fastigheeten med samäganderätt. Då blir Lag om samäganderätt tillämplig där det kan bli aktuellt med en offentlig auktion enligt lagens 6 §. Det ni bör göra om problemen kvarstår är först och främst att begära att tingsrätten förordnar en skiftesman (ÄB 23:5).
Ivar NäslundRådgivare