Säga upp borgensansvar?

Hej, Har en fråga gällande ett dumt beslut som min flickvän tog för ca ett år sedan; Flickvännen (F) skrev på som borgenär för ett billån åt en bekant som ej fick ta ett lån personligen. Det har varit krångel från första början med betalningar och "F" vill nu frånsäga sig borgenäransvaret för detta lån då hon gång på gång får brev från inkasso gällande skulden. Hur ska man gå tillväga? Vad har borgenären för rättigheter? "F" har inte ens en kopia på det underskrivna avtalet! Bör tilläggas i ärendet att den person som "F" skrev på lånet åt ej äger bilen längre, utan bilen har sålts vidare svart. Dock står fortfarande denna person som ägare i Fordonsregistret på bilen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, När banken bedömer en person som icke tillräckligt betalningsduglig kräver de ofta säkerhet för att vara villiga att låna ut pengar till denne. Säkerheten kan vara så kallad realsäkerhet i form av pant i fast egendom eller av personell art, så kallad borgen. När låntagaren sedermera ej uppfyller sina åtagande ställer banken sina krav emot säkerheten för att ej förlora krediten. Banken är borgenär, den bekanta är gäldenär och din flickvän är borgensman. Jag utgår ifrån att avtalet med banken är en såkallad proprieborgen (detta är normalfallet), vilket innebär att banken inte behöver genomföra misslyckade utmätningsförsök hos gäldenären utan kan debitera din flickvän direkt när en låneamortering är förfallen. Ditt finns dessvärre inga möjligheter att säga upp ett borgensavtal, att gå i borgen är som att ansvara såsom för egen skuld. Din flickväns enda möjlighet är nog dessvärre att betala skulden eftersom avtalet med banken är civilrättsligt bindande. Då hon betalar får hon dock en regressfordran emot gäldenären, dvs hon har en giltig fordran emot sin kompis på det belopp som banken krävt henne på. Om den bekantas ekonomi är ostabil kan det vara en idé att säga upp krediten och betala hela beloppet direkt och därmed direkt kunna rikta regresskravet snabbt och med ett klart belopp. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare