Skadeståndsskyldighet vid sakskada

För 6 år sen förstörde jag en båtmotor för en kompis. Nu 4år senare skickade han ett mess att han behöver pengar och att jag skall ge honom 7000:-. Vad har jag för skyldighet att betala dom pengarna? jag har inte sett ett kvitto ingenting. Hur ska jag gå vidare med det? Ska jag svara på smset?

Lawline svarar

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen skall den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar skada ersätta skadan. Se https://lagen.nu/1972:207 Du är alltså skydlig att betala ersättning för båtmotorn om du förstörde den med mening eller om du handlade vårdslöst, vilket innebär att du inte iakktog den försiktighet som kunde krävas av dig i den aktuella situationen. Var det en olyckshändelse är du inte skadeståndsskyldig. Hur mycket du skall betala i ersättning för skadan framgår av 5 kap. 7§ skadeståndslagen. Huvudregeln vid totalskada är återanskaffningskostnaden med avdrag för ålder och bruk. Du skall begära kvitto för hans utlägg för att ersätta eller reparera båtmotorn. Han måste kunna visa hur mycket han betalat för att ersätta eller reparera motorn. Om du anser att hans betalningskrav är orimligt högt kan du bestrida kravet.
Lina RadovicRådgivare