Är en testamentesexekutor automatiskt också boutredningsman?

Är en utsedd testamentesexekutor också automatiskt boupptäckningsman och alltså den som har uppdraget att förrätta bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om testamentesexekutor och boutredningsman finns i ärvdabalkens 19 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K19P1S1 här. En dödsbodelägare eller testamentesexekutorn kan begära att en boutredningsman ska utses till förvaltning av den avlidnes egendom. Detta ska då skickas in som en ansökan till domstol. I 19 kap 3 § framgår att det är testamentesexekutorn som ska utses till boutredningsman om inte skäl talar emot det. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att personen är misstrodd av någon dödsbodelägare. Men man tar också hänsyn till om det i den avlidnes testamente finns en önskan om att testamentesexekutorn även ska vara boutredningsman, se mer härom i rättsfallet NJA 1988 s.594. Svaret på din fråga blir alltså att det ska vara samma person om det inte är olämpligt, det vill säga det finns skäl som talar emot det. Det kan också bara nämnas att domstolen har en möjlighet att utse mer än en boutredningsman om det finnes nödvändigt. Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare