Förtal

Hejsan Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att anmäla förtal/ärekränkning. En person har skrivit ett brev till en branschorganisation där jag skulle blivit invald som suppleant. I detta brev har personen skrivit att jag låtit en förening betala min utbildning och sedan stuckit, att jag har förskingrat pengar för föreningen, att jag har motarbetat föreningen m.m Allt detta är falskt anklagande. Och nu tycker jag att denna person gått förlångt, jag måste göra ngt. Tacksam för ngn vägledning.

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 kap. 1 § Brottsbalken så ska den som lämnar uppgift om annan som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal. Som exempel nämns att någon utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Att i brev beskylla någon för att bland annat ha förskringrat pengar bör anses tillräckligt allvarligt för att anse att uppgiften är ägnad att utsätta personen i fråga för andras missaktning. Det kan också tilläggas att det för ansvar inte krävs att uttalandena sedan fått den verkan. Undantag finns dock då personen som lämnat uppgifterna inte ska dömas för förtal; om den som skrev brevet var skyldig att uttala sig eller om det med omständigheterna var försvarligt att lämna dessa uppgifter. Han ska då i båda fallen visa att uppgiften antingen var sann eller att han hade skälig grund för den. Att det med omständigheterna skulle vara försvarligt att lämna uppgifterna blir troligtvis i detta fall främst en bedömning av situationen då uppgifterna lämnades. När, var, till vem och även syftet med uttalandet kan vara av betydelse. Även hur meddelandet lämnades kan spela roll. Utan närmare uppgifter om detta, kan man generellt säga att det är ett relativt snävt område då man anser att det är försvarligt att lämna osanna uppgifter. Om gärningen anses försvarlig ska den som lämnat uppgifter också visa att den var sann, vilket här inte är fallet, eller att han hade skälig grund för den. Det sistnämnda innebär att det även finns en möjlighet till ansvarsfrihet om uppgiften är osann men gärningsmannen hade tillräcklig anledning att tro att den var sann, exempelvis om han har vidtagit åtgärder för att kontrollera uppgifterna. Som säkert framgår är det svårt att närmare ge ett tydligare svar utan mer information. Rent praktiskt kan dock sägas att för att gå vidare och anmäla det eventuella förtalsbrottet så får du vända dig till polisen där du bor och göra en polisanmälan, alternativt ringa och göra en anmälan över telefon. Information om telefonnummer eller var närmaste polisstation ligger finns på www.polisen.se. Vänliga hälsningar, Caroline Wennerstein
Lawline RådgivareRådgivare