Solidariskt betalningsansvar

Hej! jag har en fråga som handlar om en skuld till försäkringskassan. jag och mitt samboex hade en bostadbidrag tillsamans.. nu är vi båda gemensamt skyldiga att betala tillbaka skulden.som är tio tusen kronor. hon vägra nämligen att ta ansvar för skulden. kan jag på något sätt tvinga henne att ansvar för skulden med? polisanmäla? skadestånd? tusen tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår det är ni solidariskt, gemensamt, ansvariga för skulden. Detta betyder att försäkringskassan kan kräva vem som helst av er på pengar. Däremot har du regressrätt mot din före detta sambo. Svaret är alltså att ja, du kan kräva att hon skall betala sin del av skulden. För att kunna kräva pengar av henne måste du få hennes skuld gentemot dig fastställd, det kan du få antingen hos kronofogdemyndigheten (genom betalningsföreläggande) eller hos domstolen (genom dom). Hoppas svaret hjälpte dig något! Lycka till! Hälsningar, Jennie
Jennie SvenssonRådgivare