Skola kräver skadestånd - kollektiv bestraffning?

Under en rast fick 8 elever i klass 5 vara inne i klassrummet, ett höj och sänkbart bord gick då sönder. När klassläraren kommer in undrar hon vad som hänt och säger att det är bäst att erkänna. Efter ett par dagar kommer en lapp hem till barnens föräldrar att de solidariskt ska ersätta reperationskostnaderna för bordet. Har man rätt att göra så här? Vad har egentligen en lärare för ansvar av tillsyn? Kollektiv bestraffning är förbjuden enligt straffrättsliga principer men var går detta att utläsa exakt?

Lawline svarar

Hej, En självklar princip i en rättsstat som Sverige är att var och en ansvarar endast för sina egna gärningar och att kollektiv bestraffning därför inte är tillåtet. Jag känner inte till något stadgande som exakt uttrycker detta, men exempelvis en genomläsning av FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna ger enligt mig uttryck för principen. Vidare framgår indirekt av exempelvis grundskoleförordningens 6 kap. 9 § att kollektiva bestraffningar inte är tillåtet eftersom de disciplinära åtgärder som får vidtas är riktade mot en elev som upprätt olämpligt. JO har i två fall ( JO 1993/94 s. 378 och JO 1992/93 s. 501) uttalat sig i samband med att skolor krävt skadestånd av elever som varit närvarande vid skadegörelse och i båda dessa fall konstaterat att kollektiva bestraffningar inte är tillåtet. Att kollektiva bestraffningar inte är tillåtet betyder emellertid inte att skolan är förhindrade att kräva betalt av de elever som de anser är skadeståndsskyldiga för reparationskostnaderna av bordet. Detta betyder nödvändigtvis inte att skolan gjort en korrekt juridisk bedömning och om ni anser att bedömningen är felaktig står det er fritt att inte betala reparationskostnaderna. I sista hand avgörs frågan av domstol och här kommer skolan definitivt inte att nå framgång bara genom att peka på att eleverna befann sig i klassrummet när bordet gick sönder. Detta följer för det första av att bordet kan ha gått sönder av en olyckshändelse (vilket inte medför skadeståndsansvar) och för det andra av att skolan måste visa vem/vilka av eleverna som genom sitt agerande ådragit sig skadeståndsansvar. Förutom att överväga att inte betala reparationskostnaderna tycker jag att ni ska göra en anmälan till Skolinspektionen och JO. Dessa anmälningar är gratis och innebör att skolans agerande granskas. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare