Preskribtion av arvsrätt

Min pappa dog 21 maj 2009. Bodelning maka 50% och barn 50%. Arvsskiftet inte klar ännu. Ändras något om det skulle gå mer än ett år sedan hans bortgång? Finns någon tidsfrist?

Lawline svarar

Det som frågan gäller är om det finns någon tidsfrist för rätten att taga arv för maka eller bröstarvingar. Det finns en preskribtionsregel i ärvdabalken (ÄB) 16:4 st. 2 där det fastslås att den som vill göra anspråk på arv skall göra detta inom tio år från dödsfallet. Ett arv kan även prekluderas i det fall det finns en arvinge som inte kan lokaliseras eller är okänd. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Ivar NäslundRådgivare