FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/08/2006

Behörighet att förfoga över samägt gods.

Hej ! Jag undrar vad som gäller om man är flera delägare om en sommarstuga och en delägare ingår ett avtal utan de andras samtycke, kan då de andra delägarna bli ekonomiskt ansvariga om delägaren som skrivit på avtalet inte betalar det som står i avtalet ?

Lawline svarar

Hej, Enligt 2 § lagen om samäganderätt (se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 ) krävs samtliga delägares samtycke vid ett förfogande över godset, såvida inte den vidtagna åtgärden var av sådant slag att den skäligen inte kunde väntas med. När en delägare ensam förfogar över godset i dess helhet handlar han därför utan behörighet. Han har nämligen endast rätt att förfoga över sin egen andel i den samägda egendomen. Anser ni att delägaren utan rätt ingått avtal rörande hela egendomen så kan förfarandet angripas genom prövning i domstol. Om parten inte förfogat över hela egendomen, utan endast över sin egen del, blir ändå inte ni andra betalningsansvariga för hans skulder i fall han hamnar på obestånd. I stället kan hans ideella andel t ex tas i mät för hans skulder. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare