Ingen av arvingarna är intresserade av tomten

Vi är 14 arvingar som ska nu ska göra arvsskifte. I boet finns förutom pengar också en tomt som är taxerad till 12.000kr. Ingen av arvingarna är intresserad av tomten. Hur gör man då? Lagfarten stod på den avlidne. Kan man ge bort tomten till någon av de 14, och i så fall hur gör man det?

Lawline svarar

Hej, Ett arvskifte är en privat överenskommelse och det finns därför en stor frihet för er att själva komma överens om fördelningen av dödsboets tillgångar. Om alla är överens om att en arvinge skall tilldelas tomten utan att detta påverkar fördelningen av tillgångarna i övrigt ser jag därför inget hinder mot att så sker. Skulle det visa sig att alla 14 arvingar har svårt att komma överens om vem som ska få tomten kan situationen lösas på flera sätt. Dödsboet kan välja att sälja tomten varefter avkastningen fördelas mellan er arvingar i arvskiftet tillsammans övriga tillgångar. För att inte försäljningen skall kunna ogiltigförklaras krävs att alla dödsbodelägare deltar eller att en bouppteckning är upprättad. Om ni inte säljer tomten kan ni tillskiftas andelar av tomten med samäganderätt, därefter kan ni som önskar ge bort era andelar till någon annan delägare. Visserligen måste man ta viss hänsyn till de övriga delägarnas vilja, men med tanke på det ringa värdet av tomten bör det inte utgöra något problem. Sammanfattningsvis vill jag avsluta med att påpeka att arvskiftet genomförs efter att bouppteckning upprättats och alla skulder är betalda. Arvskifteshandlingarna skall därefter skrivas under av alla arvingarna och med detta är boet skiftat. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare