FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/07/2006

Skall mitt arv bodelas vid skilsmässa?

Jag har ett testamente från min mamma som dog 1997 att arvet jag fick av henne var min egendom. Nu håller jag på att separera och ska göra bodelning. Min fråga är Ska då det beloppet som jag fick av min mor borträknas i våran interna bodelning ?

Lawline svarar

Hej, Endast egendom som är giftorättsgods bodelas. Enligt äktenskapsbalken (1987:230) 7:1 är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Om du menar att arvet du fick av din mor genom villkor i hennes testamente skulle vara din enskilda egendom så skall det arvet stå utanför bodelningen, se äktenskapsbalken (1987:230) 7:2 1 st. 3 p. Lycka till,
Lawline RådgivareRådgivare