Krav för svenskt medborgarskap.

Hur får en engelsk medborgare (31 år) medborgarskap i Sverige? Han har flickvän här.

Lawline svarar

Hej, ansökan om medborgarskap i Sverige görs hos Migrationsverket. Det finns då ett antal krav man ska uppfylla för att ansökans ska godkännas: 1. Man måste kunna styrka sin identitet. 2. Man måste fyllt 18 år. 3. Man måste ha permanent uppehållstillstånd i Sverige, men är man medborgare i ett EU-land kan man istället registrera sin permanenta uppehållsrätt. För att göra en sådan registrering vänder sig till Migrationsverket. 4. Man måste ha tillbringat viss tid i Sverige, vilket mera precist innebär at man måste haft hemvist i Sverige i fem år. Den tiden räknas från den dagen då man lämnar in sin ansökan om uppehållstillstånd och ansökan godkänns. Man kan dock få ansöka om medborgarskap redan efter tre år om man är gift eller sambo med en person som är svensk medborgare. 5. Migrationsverket ser även till personens skötsamhet under sin tid i Sverige, vilket innebär att de hämtar in uppgifter om huruvida du har begått några brott eller om du har några skulder hos Kronofogdsmyndigheten. Hoppas detta var till lite hjälp! Mer information finns på Migrationsverkets hemsida, http://www.migrationsverket.se/info/316.html Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare