Regressrätt

FRÅGA Min mamma blev övertalad att skriva på ett hos Ikanobanken på 75000 kr. Hon trodde att gick i borgen för grannen men det var ett 50-50% lån. Lånet skulle vara för att rensa upp grannens andra dåliga lån så min mamma fick aldrig se några pengar. Mamma var 76 år (hon har gått bort nu)och grannkvinnan är sjukpensionär. När mamma gick bort så slutade grannkvinnan att betala på lånet och nu vill Ikanobanken ta hela lånet från mammas konto. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej Regler om borgen återfinns i 10 kap handelsbalken. det innebär att din mor som borgensman har åtagit sig att för Geldenären (hennes granne) fullgöra lånet mot borgenären (banken). Här verkar det som att din mor inte förstått vad hon skrivit på och istället tecknat ett lån tillsammans med grannen. utifrån den lilla information som jag har att behandla så tror jag att det blir svårt att bevisa att hon trodde att det hela var en borgen istället. Om det vore så att det var en borgen så är det troligt att det är en så kallad proprieborgen(används i princip uteslutande) som innebär att banken kan (när grannen slutar betala) välja att gå direkt på din mor istället för grannen. Din mors dödsbo lämnas då med en regressrätt mot grannen/geldenären. Då bevisläget för att hävda att din mor blivit lurad verkar svårt så borde dödsboet i vartfall kunna föra en regresstalan mot grannen för att återvinna de 50% av lånet som egentligen skulle täckas av henne. För att kunna se om en sådan talan är möjlig så behövs mer information om lånet och hur ansvarsfördelningen ser ut inom detta. Jag råder dig att vända dig till ett ombud som kan bedöma detta med all tillgänglig information. Handelsbalken se här (https://lagen.nu/1736:0123_2) Lycka till ! Med vänlig hälsning
Klas EklundRådgivare