Kan jag avstå mitt dödsbodelägarskap?

Kan jag avstå dödsbodelägarskap? Min far avled i förrgår. Jag är ensam arvinge och enda barnet. Vi har aldrig haft kontakt och förra året uttalade min far att han inte ville ha kontakt. Dödsboet har skulder på 450 000:-. Måste jag ta ansvaret för dödsboet och bodelning, begravning m m ? Kan jag avstå mitt dödsbodelägarskap? Vad händer i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Det är Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K18 som reglerar frågor om arv och dödsbo. Först vill jag göra Dig uppmärksam på att verkligen kontrollera om det endast finns skulder i dödsboet? Eventuella tillgångar tillfaller ju Dig som enda barn om det inte finns något testamente (då har du rätt till Din laglott som är 50 %) enl. 7 kapitlet 1 § Ärvdabalken. Förutom att vara arvtagare så är Du även dödsbodelägare enligt 18: 1 § Ärvdabalken. Enligt 19:1 så har Du som dödsbodelägare rätt att vända Dig till Tingsrätten på den ort där Din far var bosatt och begära att domstolen utser en boutredningsman. Du behöver inte ange några skäl för beslutet, det är helt upp till Dig. Begravning tillhör de så kallade "vårdande" åtgärder som skall vidtas så fort som möjligt efter ett dödsfall. Om inte någon dödsbodelägare vill/kan så är Socialnämnden i den kommun där Din far var bosatt ansvarig att ordna dessa snabba vårdande åtgärder enligt 18:2 § andra stycket Ärvdabalken. För kostnader som socialnämnden får kan de begära ersättning ur dödsboet, vilket påverkar Ditt arv (om det finns tillgångar). När Du skickar brevet till Tingsrätten om att förordna en boutredningsman enligt 19 kapitlet 1 § Ärvdabalken skall du bifoga en kopia på bouppteckningen, och om en sådan inte har gjorts, skall uppgifter om alla delägare i dödsboet och deras hemorter skrivas ned. Ett kort sammanfattande svar på Din fråga är därmed att nej, Du behöver inte ta ansvar för begravning och liknande. Du behöver inte avstå ditt medlemskap i dödsboet, endast se till att en boutredningsman tar hand om skötseln av dödsboet. Du kan inte bli straffad för detta på något annat sätt än att eventuella tillgångar i dödsboet krymper om andra skall ha ersättning för att de har förvaltat dödsboet. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare