Skadestånd p.g.a. snöras

Grannen har ett garage nära tomtgränsen med tak som precis slutar där min tomtgräns börjar. Jag har min parkering på min tomt bredvid grannens garage. Problemet är att det är en snömängd på taket då grannen inte skottat av garagetaket på hela vintern. Har ingen annanstans än denna plats att parkera bilen. Vad för rätt har jag gentemot grannen ifall snön lossnar och faller ner på min bil?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det som skulle aktualiseras i detta fall är skadestånd för sakskada, om din bil skadas av ett snöras från grannens tak. Frågor om skadestånd återfinns i Skadeståndslagen (SkL), se https://lagen.nu/1972:207. 2 kap 1§ SkL stadgar att ” Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.” Skadeståndsskyldighet kan uppstå såväl vid aktiv handling som vid underlåtenhet. För ersättning pga. underlåtenhet krävs i de flesta fall att det i lag eller förordning föreskrivs handlingsplikt, men det kan även i undantagsfall bli aktuellt med ansvar p.g.a. underlåtenhet. Dessutom krävs att det föreligger ett orsakssamband mellan handlingen/underlåtenheten och skadan. I detta fall rör det sig om ersättning för sakskada och det krävs alltså att fastighetsägaren varit vårdslös eller uppsåtligt vållat skadan. I detta fall torde diskussionen avse begreppet ”vårdslös”. Vid denna bedömning ser man bl.a. på de föreskrifter som kommunen utgivit avseende snöröjning och man gör dessutom en samlad bedömning som omfattar bl.a. riskinsikten hos fastighetsägaren, den ev. skadans typ och omfattning, kostnad för att förebygga skadan etc. Man ser helt enkelt på vilken aktsamhetsstandard man kan kräva av en person i fastighetsägarens ställning. Det som skadelidande kan få ersättning för vid sakskada regleras i 5 kap 7§ och omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan kostnad till följd av skadan samt inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. Om skadorna täcks av försäkring torde det vara ersättning för självrisken som ska täckas av skadeståndet. Det kan tilläggas att Ordningslagen (se https://lagen.nu/1993:1617) innehåller regler om fastighetsägares ansvar. 3 kap 3§ stadgar att ansvaret för snöröjning vilar på fastighetsägaren. Denna lag omfattar dock endast risk för skada på egendom på offentlig plats. En privat parkeringsplats torde således inte falla under denna lag, men det är inte uteslutet att man vid bedömningen av om vårdslöshet förelegat, använder sig av Ordningslagens regler analogt. Om en skada skulle inträffa, kan det vara en god idé att i första hand försöka göra upp i godo med fastighetsägaren och i andra hand att vända sig till domstol för att pröva tvisten, då detta innebär en större tidsåtgång och ev. större kostnader. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare