FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/09/2023

Vad händer om man begår brott under villkorlig dom?

Jag fick villkorlig dom för 1 år sen för narkotikabrott. Idag blev jag tagen för Förargelseväckande beteende genom offentlig urinering. Vad kan jag förvänta mig kommer ske med den villkorliga domen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar ska jag försöka redogöra för vad som händer om en person som är dömd till villkorlig dom begår nya brott under prövotiden.  För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till bestämmelser som återfinns i brottsbalken, förkortad BrB.

Hur fungerar en villkorlig dom?

En domstol får döma till villkorlig dom för ett brott för vilket påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter (27 kap. 1 § BrB). En villkorlig dom kan t.ex bli aktuellt om fängelse ingår i straffskalan för brottet och böter inte anses vara en tillräckligt ingripande påföljd. Den som döms till villkorlig dom ska vara underkastad en prövotid av två år och den dömde ska under prövotiden vara skötsam (27 kap. 3-4 §§ BrB).

Vad händer om man begår brott under prövotiden?

Om en person begår ett nytt brott under prövotiden kan rätten bestämma en ny påföljd för den tillkommande brottsligheten. Rätten kan också bestämma att den tidigare utdömda påföljden ska avse även den nya brottsligheten, alternativt undanröja den utdömda påföljden och döma till en gemensam påföljd för den samlade brottsligheten (34 kap. § 1 BrB).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare