FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2022

Solidariskt betalningsansvar till en bodelningsförrättare, samt regressfordran i förhållande till exmake.

När en bouteckning är klar genom en boförättare skall ett arvode betalas till denne. Jag ska betala 29500kr emedan min exmake skall betala 42 000kr då han även sprungit och gömt sig för att undvika att bli delgiven och bidrog till en extra arvodeskostnad. Boförättaren säger att vi är solidariskt ansvariga att betala hans arvode vilket han förklarade med att jag skulle betala för min exmakes del också om han inte skulle betala in sin del. Jag visste att min exmake inte skulle betala in hans arvode vilket jag inte heller gjort. Vi fick ett mail i april att vi kommer att få betala ränta med 5 % om vi inte inkommer med betalningen av arvodet snarast. Jag vill betala min del och vill att detta ska gå till kronofogden då jag hoppas att de skuldsätter var och en som enskilda individer och inte som Boförättaren gjort. Vad kan jag göra för att slippa betala min expartners del?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då detta handlar om en bodelning mellan två makar så blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Allmänt
Som du skriver i omständigheterna har ni tagit i er hjälp av en bodelningsförrättare, vilket är vanligt när makarna inte kans enas (17 kap. 1 § ÄktB)

Betalningen
En bodelningsförrättare ska få en skälig ersättning för det arbete denne utfört.

Huvudregeln är att makarna betalar häften var av denna kostnad (17 kap. 7 §, 2 stycket ÄktB). Men som i ditt ska din exman betala mer, denna situation kan uppstå när den ena maken, genom vårdslöshet eller försummelse, har orsakat ökade kostnader, eller om makarnas ekonomiska förhållanden ger särskild anledning för det Då kan bodelningsförrättaren bestämma en annan fördelning.

Men denna uppdelning gäller bara i förhållande till er exmakar emellan. I förhållande till bodelningsförrättaren svarar makarna solidariskt för dennes ersättning (17 kap. 7 § tredje stycket ÄktB). Vilket innebär att en bodelningsförrättare kan vända sig till vem som helst av er för att driva in hela skulden. Då brukar hen som huvudregel vända sig till den make där man ser den största sannolikheten att kunna få betalt för hela summan.

Regressrätt
Sedan har den part som fått betala hela beloppet rätten att kräva ersättning från den andra parten (detta kallas regressrätt). Vilket innebär att du då kan kräva din exman på betalning genom att du får en regressfordran på honom. Regressrätten är garanterad, så om han inte återbetalar sin del kan du som betalt hela det solidariska beloppet vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med indrivning av beloppet.

Sammanfattning
Som huvudregel har alltid makar solidariskt ansvar när det kommer till betalningen till bodelningsförrättaren. Vilket innebär att hen kan vända sig till den av er, där han ser störst möjlighet att driva in hela skulden. Vilket kan leda till att du kan få betala hela beloppet. Detta leder i sin tur till att de har en regressrätt i förhållande till din exman vilket gör att du kan vända dig till kronofogden för att få hjälp att driva in den skulden.

Jag förstår att detta är en väldig jobbig situation och att de helst vill slippa betala hela skulden. Jag skulle ge dig rådet att ta hjälp av en jurist som kan gå in i mer detalj i ditt enskilda fall och eventuellt kunna hitta en läsning på situationen. Du kan komma i kontakt med en av våra jurister på Lawline HÄR

Om du trycker HÄR kommer du till kronofogdens hemsida, där du kan hitta mer information om att driva in skulden från din exman.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare