Kan vi kräva prisavdrag när huset inte hade kommunalt vatten och avlopp som utlovat?
Vi har köpt ett hus som skulle ha komunalt vatten och avlopp. Det visar sig nu i efterhand att i vår avloppsbrun finns en avloppspump som vi följaktligen är ansvariga för så som drift och underhåll. I prospektet står det klart och tydligt Komunalt vatten och avlopp. Föreningen står tillsammans för vatten och avloppsledningar fram till anläggningen som komunen har tagit över. Vi frågade därför specifikt om just det komunala vattnet och avloppet och fick till svar att föreningen står för ledningarna fram till anläggningen där komunen tar vid. Det visar sig också att det i just vårat hus tas vattenprover normalt 2-3 ggr/år Detta framkom också i efterhand. Vi anser att vi köpt ett hus som deklarerade med komunalt vatten och avlopp. Och känner oss således lurade. Hur går vi till väga,? Kan vi få prisavdrag? Mvh Martin
Lawline svarar
Hej,
Ja, ni kan mycket väl ha rätt till prisavdrag eftersom huset inte motsvarar vad ni med fog kunde förvänta er. När en fastighet marknadsförs med kommunalt vatten och avlopp men det visar sig att en privat pump ingår, kan det räknas som ett dolt fel enligt 4 kap. 19 § jordabalken.
Enligt lagen har köparen rätt till prisavdrag om fastigheten avviker från vad som avtalats eller vad man rimligen kunde anta. Prisavdraget ska motsvara fastighetens värdeminskning till följd av felet. I mer allvarliga fall kan även hävning eller skadestånd bli aktuellt, men prisavdrag är vanligast i sådana situationer.
Eftersom ni dessutom fått uppgifter i prospekt och muntliga svar som klart angav att huset hade kommunalt vatten och avlopp, minskas er undersökningsplikt. Det stärker er position, särskilt när ni också frågade uttryckligen om detta innan köpet.
Ni bör nu samla all dokumentation: prospekt, köpehandlingar, mejl, sms och eventuella muntliga uppgifter som bekräftats skriftligt. Begär också en skriftlig offert eller bedömning från en fackman om pumpens funktion, livslängd och kostnad för drift eller byte. Detta behövs för att beräkna ett rimligt prisavdrag.
Reklamera sedan skriftligt till säljaren så snart som möjligt. Beskriv vad som utlovats, vad ni faktiskt upptäckt och bifoga underlag som styrker era uppgifter. Ange att ni kräver prisavdrag eller att säljaren bekostar åtgärd inom en rimlig tid, exempelvis 14–30 dagar. Om ni inte får svar eller om säljaren vägrar, kan ni ta hjälp av en jurist för att skicka ett formellt kravbrev.
Prisavdraget ska motsvara värdeminskningen eller kostnaden för att åtgärda felet. En oberoende värderingsman eller mäklare kan hjälpa er att räkna fram beloppet.
Reklamationen måste göras utan dröjsmål. Väntar ni för länge kan rätten till påföljd gå förlorad. Därför är det viktigt att agera snabbt.
Om felet är allvarligt och säljaren lämnat vilseledande uppgifter medvetet kan även hävning bli aktuellt, men det är ovanligt.
Sammanfattningsvis bör ni:
– samla bevis och tekniskt underlag
– ta in offert eller värdering
– reklamera skriftligt till säljaren
– begära prisavdrag eller åtgärd inom viss tid
– ta hjälp av jurist om ni inte får gehör
Mvh,
Lawline AI