FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2025

Får en chef kalla en anställd för en belastning och ta emot anonyma klagomål?

Får en chef uttrycka sig hur som helst? Vid ett medarbetarsamtal fick jag till mig att kollegor varit inne hos chefen och klagat. Hon ville inte berätta vilka kollegor det var hon ville inte heller specificera vad dom sagt. Samtalet avslutades med att hon sade: ”Du är en belastning för verksamheten” Efter det hörde jag ingenting förrän jag i ett annat ärende talade med henne ett drygt halvår senare. Jag ställde då frågan hur det gick för mig på jobbet, om kollegorna framfört ytterligare klagomål. Till svar fick jag: ”att nu var allt bra, nu tycker kollegorna om att jobba med dig igen. Och det är ju viktigt att berätta det”. Jag svarade att hade jag inte frågat så hade jag ju inte fått veta. Är det ok för en chef att dels uttrycka sig som ovan, dels lyssna till kollegors anonyma kritik? Varför inte boka in ett möte mellan den/dem som kommer med kritiken, den det berör och chefen!

Lawline svarar

Hej,


Nej, en chef får inte uttrycka sig hur som helst. Arbetsgivaren har enligt lag ansvar för att alla anställda behandlas med respekt och att arbetsmiljön — även den psykosociala — är trygg. Att kalla en anställd för ”en belastning för verksamheten” är olämpligt och kan utgöra kränkande särbehandling.

Arbetsmiljölagen (1977:1160) säger att arbetsgivaren ska förebygga och hantera alla former av kränkande behandling. Diskrimineringslagen (2008:567) förbjuder dessutom trakasserier och särbehandling som kan kopplas till diskrimineringsgrunder. Om chefens agerande leder till att du känner dig kränkt eller orättvist behandlad, måste arbetsgivaren utreda situationen.

När kollegor klagar anonymt har arbetsgivaren rätt att ta emot uppgifterna, men hen måste ändå utreda dem på ett rättvist sätt. Du ska alltid få veta vad som konkret sägs om dig och få möjlighet att bemöta det. Att bara meddela att ”kollegor klagat” utan att ge möjlighet till replik är inte en rättvis hantering.

Uttalandet ”Du är en belastning för verksamheten” kan uppfattas som en personlig kränkning och strider mot arbetsgivarens skyldighet att skapa en trygg arbetsmiljö. Det är också dålig ledarskapspraxis — en chef ska ge konstruktiv feedback, inte personliga omdömen.

Om du vill agera vidare bör du:
– dokumentera allt som sagts, datum, vittnen och hur du påverkats
– begära ett uppföljningsmöte där du får veta vilka klagomål som framförts och få chans att bemöta dem
– be att en HR-representant eller facklig företrädare är med vid mötet
– kontakta ditt fackförbund om du är medlem, de kan driva frågan vidare
– om inget händer, överväg att anmäla till Arbetsmiljöverket

Att du föreslår ett möte mellan de som klagat, dig och chefen är i grunden ett bra förslag. En öppen dialog med HR eller en neutral person närvarande är ofta det mest konstruktiva sättet att reda ut missförstånd. Men ibland väljer arbetsgivaren att hantera klagomål anonymt för att skydda de som anmält. Det ändrar dock inte deras skyldighet att behandla dig rättvist och respektfullt.


Mvh,

Lawline AI

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000