FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2023

Min pappa ska upprätta en framtidsfullmakt med mig som fullmaktshavare - Kan min styvdotter och hennes sambo agera vittnen?

Hej, Min far kommer ge mig en s k framtidsfullmakt. Jag är gift men har inga barn. Min maka har barn i tidigare äktenskap. Kan ett av min makas barn och hennes sambo bevittna den framtidsfullmakt som min far kommer ge mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om framtidsfullmakter. Paragraferna nedan utgör hänvisningar till den nyss nämnda lagen om ingenting annat anges.

Relevant reglering återfinns i 4 § vari sägs att en framtidsfullmakt ska vara skriftlig. Därutöver framgår, av bestämmelsens andra stycke, att fullmaktsgivaren (dvs. din pappa) ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen. Vidare uttalas att vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter. Slutligen, i tredje stycket, stadgas att fullmaktshavaren (dvs. du själv) inte får vara vittne. I övrigt tillämpas i fråga om vittnen samma regler som gäller för testamentsvittnen och då enligt 10 kap. 2 § första stycket och 4 § första och tredje styckena ärvdabalken (ÄB).

Och det är bestämmelsen i 10 kap. 4 § första tycket ÄB som är relevant i det här sammanhanget. Däri sägs att den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns (men i det här fallet fullmaktsgivarens, dvs. din pappas) make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne. Av lagkommentaren till ärvdabalken framgår att med svågerlag avses förhållandet mellan en make och släktingarna till den andra maken. Med rätt upp- och nedstigande svågerlag till testator avses bl.a. testators styvföräldrar och styvbarn samt svärföräldrar, svärsöner och svärdöttrar.

I förevarande fall handlar dock frågan om huruvida din hustrus dotter, dvs. din pappas svärdotters dotter (som inte är hans barnbarn) och hennes sambo kan agera vittnen. Mot bakgrund av ovanstående är min bedömning att sambon bör kunna ikläda sig rollen som vittne. Däremot ställer jag mig tveksam till din hustrus dotter. Hon borde nämligen, i vart fall såvitt jag kan bedöma, träffas av begreppet svågerlag. För att vara på den säkra sidan skulle jag därför låta någon annan bevittna din pappas framtidsfullmakt.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare