Vräkningsprocessen

Om man har hyrt ut sitt studentrum i korridor olagligt och blir vräkt, hur snabbt kan det ske att man behöver vara ute därifrån?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vräkningsprocessen - att olovligen hyra ut i andra hand resulterar oftast i vräkning. Om hyresvärden anser att hyresgästen uppfyller kraven för vräkning kontaktar de kronofogden som hanterar vräkningsärenden. Hyresvärden ansöker om ett så kallat betalningsföreläggande som legaliserar vräkningskravet. När ansökan är gjord får hyresgästen hem ett brev som innehåller ett delgivningskvitto som ska skrivas under så det inte finns några tvivel om att hyresgästen tagit del av vräkningskravet. Brevet ska sedan skickas tillbaka. I detta brevet står bland annat hur länge man har på sig att flytta ut, det varierar från fall till fall. Om man inte skulle tycka att kravet stämmer kan man bestrida genom att överklaga.

Alltså, svaret på din fråga är att det inte går att säga på förhand hur lång tid du får på dig att flytta. Den informationen står i brevet med vräkningskravet och delgivningskvittot.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare