FrågaPROCESSRÄTTVittna15/11/2018

Vittnesplikt för sjuttonåringar

fråga ! en kompis till min dotter har viktiga vittnesuppgifter som har mycket stor vikt kan en åklagare bestämma att denne person måste vitna då det finns stora skäl att målet kan klaras upp med hennes vittnesmål trots hennes ålder på 17 år

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I Sverige har vi vittnesplikt. Denna plikt innebär att man har en skyldighet att vittna om inte något undantag föreligger. De undantag som finns gäller bland annat för den som är gift med den åtalade (36 kap. 3 § rättegångsbalken), för den som är under femton år eller lider av psykisk störning (36 kap. 4 § rättegångsbalken), och för vissa personer som har sekretess (36 kap. 5 § rättegångsbalken).

Om någon som har en skyldighet att vittna inte infinner sig i domstolen kan personen behöva betala vite (36 kap. 7 § rättegångsbalken) eller hämtas till domstolen (36 kap. 20 § rättegångsbalken).

Detta innebär att din kompis dotter har en skyldighet att vittna, förutsatt att inte någon av omständigheterna ovan föreligger.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare