FrågaPROCESSRÄTTVittna03/03/2022

Vittnesed, vad händer om jag inte kommer ihåg fakta?

Jag har blivit kallad som vittne till en rättegång.

Jag fick skjuts av en kille utan körkort som körde rattfull. Han hoppade sedan bak. Nu ska jag vittna om vem som körde.

Jag var full och drogpåverkad.

Jag kan inte peka ut vem som körde.

Blir det några konsekvenser för mig i rätten då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Personer som ska höras som vittne vid en rättegång ska som utgångspunkt avlägga en s.k. vittnesed enligt 36 kap. 11 § Rättegångsbalken. Eden får dock inte avläggas av den som är under femton år eller som på grund av en psykisk störning saknar tillräcklig insikt om betydelsen av eden. I brottmål får eden inte avläggas av någon av den tilltalades närstående. 36 kap. 13 § Rättegångsbalken.

Den som har avlagt vittnesed talar under straffansvar, det innebär att undanhållande av fakta eller att ljuga kan utgöra brottet mened enligt 15 kap. 1 § Brottsbalken. Man har dock rätt att inte besvara vissa frågor om sanningsenliga svar skulle innebära att du erkänner ett brott som en familjemedlem begått (36 kap. 6 § Rättegångsbalken).

Sammanfattningsvis är det av vikt att du talar sanning under vittnesförhöret då en avlagd vittnesed innebär att du talar under straffansvar. Om du är osäker på fakta om t.e.x. vem som körde bilden ska du göra detta tydligt för rätten.

Hoppas ovanstående besvarar frågan, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Fredrika SköldRådgivare