Visas skuld hos kronofogden i Sverige hos norska låneinstitut?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Låneinstituten måste aktivt ta reda på privatpersoners aktuella skulder. Detta görs antingen genom en skuldupplysning hos kronofogdemyndigheten eller en kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag.

På kronofogdemyndighetens hemsida står det att man kan få information om personers aktuella skulder genom att maila eller ringa till dem. De ger sedan informationen antingen per telefon eller per post. Det står ingenting om en eventuell nationell begränsning vilket borde betyda att norska aktörer också kan få del av skuldupplysningen (Kronofogdemyndighetens hemsida.).

Åtminstone några av de stora kreditupplysningsföretagen har möjlighet att erbjuda upplysningar utomlands då de samarbetar med liknande aktörer i andra länder. Detta innebär att norska låneinstitut kan göra en kreditupplysning gällande dig och få den informationen.

Sammanfattningsvis så kan norska låneinstitut se eventuella skulder hos kronofogdemyndigheten i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare