FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/12/2022

Villkorlig frigivning efter mindre än 2/3 delar av straff?

Hej jag har blivit dömd för 2,5 år (rån) undrar om jag kan komma ut tidigare än 2/3 delar? Om det finns en chans till det. Har en dotter på två år som jag tänker på. Min fråga är då om det kommer finnas möjlighet att jag kan komma ut efter 1 år? Eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag tolkar det som att du menar ett fängelsestraff på 2,5 år.

Hur det funkar:

När det gäller fängelsestraff så är det reglerat i brottsbalkens 26:e kapitel. Där står det i 4 § att straffet skall verkställas på en kriminalvårdsanstalt, alltså ett fängelse. Sedan står det i 6 § mer om din fråga. Det står nämligen att efter 2/3 av ett straff har avtjänats, så skall man bli villkorligt frigiven. Dock innebär det inte att man blir helt fri, utan man har resterande delen av strafftiden en prövotid, och under vilken man måste vara skötsam mm. Detta följer av 10-11 §§. Man kan även ställas under övervakning enligt 12§

Men åter till det viktiga i din fråga. Att man blir villkorligt frigiven efter att man avtjänat 2/3 är inte en garanti, då 6a§ säger att den villkorliga frigivningen kan skjutas upp om det finns särskilda skäl. Det handlar om ifall man exempelvis inte deltagit i åtgärder under sitt straff eller misskött sig eller på ett allvarligt sätt brutit mot de olika regler man skall följa under fängelsetiden.

Svar:

Men som ett svar på din fråga så finns det inte någon lagstadgad rätt att komma ut tidigare än 2/3 delar, men det är även så att 2/3 delar inte är en garanti om man missköter sig under bestraffningen.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare