FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2020

Villkorlig dom – återfall

Hej. Jag fick villkorligdom för bädregeri i 2 år och har gjort om det igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer när du upprepar samma brott som du fått villkorlig dom för. Om du får återfall och begår samma brott och blir åtalad för detta och domstolen anser att du är skyldig så kommer straffet antagligen att bli strängare. Du kan antingen få exempelvis skyddstillsyn eller till och med fängelsestraff om domstolen anser att det finns stor risk för att du ska begå samma brott en tredje gång.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare