Villkora testamente

Kan man begränsa arvet till sitt enda barn så att pengarna endast kan användas till köp av boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att "begränsa" eller villkora ett arv genom att upprätta ett testamente där dina villkor eller förbehåll uttrycks.

Det framgår dock av 7 kap. 1 § ÄB att hälften av en bröstarvinges arvslott utgör dennes laglott och man har alltid rätt att få ut sin laglott oavsett vad ett testamente har för villkor. Om ett testamente kränker bröstarvinges rätt till att få ut sin laglott så måste bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet, 7 kap 3 § första stycket ÄB.

Sammanfattningsvis är det möjligt att villkora ett testamente till att endast avse bostadsköp, men skulle bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet så har hen fortfarande rätt till sin laglott.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ayub AkbariRådgivare