FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/06/2021

Villkor i underhållsavtal

Hej! Jag och mitt ex har nyligen kommit överens om underhållsbidrag iom att vi är skilda, barnen bor mer hos henne och jag har större inkomster eftersom hon är långtidsarbetslös. I avtalet, som sträcker sig över två år, står det att:

"Parterna ska skyndsamt informera varandra om förändringar rörande inkomster och

kostnader i de fall då de varaktigt och väsentligt ökar eller minskar. Underhållsbidraget

ska därmed justeras och detta avtal om underhållsbidrag ska omförhandlas."

Min fråga: Vad innebär "varaktigt och väsentligt"? Om jag får en lönehöjning, hur stor behöver den vara för att vara "väsentlig"? Under hur lång tid för att vara "varaktig"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början kan jag framhålla att det inte finns något konkret svar på vad som avses med varaktigt och väsentligt. Jag har av din bakgrundsinformation uppfattat det som att du och ditt ex upprättat ett gemensamt underhållsavtal. Jag anser därför att du kan ta upp detta med ditt ex och som en alternativ lösning ha med klausuler, dvs tillägg där ni gemensamt anger vad som avses med varaktigt och väsentligt i just ert fall. Varaktigt är synonymt med konstant och därtill kan det uppfattas som att en justering av underhållsbidrag ska göras först när en fast inkomst eller kostnad inte går att fastställa för månaden- oregelbunden. Ordet "väsentlig" är ett väldigt starkt ord innebärande att det krävs en ökning eller minskning som inte är obetydlig. En liten höjning eller minskning skulle fortfarande kunna falla utanför "väsentlig". Den sammantagna bedömningen jag drar är att det inte går att ge dig ett tydligt svar utan detta är något du måste diskutera med ditt ex.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare