Villkor i testamente

Hej.

Jag tänkte skriva ett testamente, där jag vill att mina två barn ska ärva mig och att det ska bli deras enskilda egendom, att de ska få behålla det även vid eventuell framtida skilsmässa.

Skulle det vara möjligt att låsa eventuella pengar från arv (mig och ev mormor/morfar) på något pensionskonto, som de inte kan komma att röra? Vad skall man i så fall skriva i testamentet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I testamenten kan den som skriver testamente skriva in vilka villkor de vill, och räkna med att de följs. Det finns dock ett undantag för detta. Enl. 7 kap 1, 3 §§ Ärvdabalken kan arvingen jämka testamentet så att de får ut hälften av arvet direkt, oberoende av villkoren.

Den enskilda egendomen är det fritt att skriva in för hela arvet, eftersom det inte ändrar på vem arvet tillfaller.

Vad ni faktiskt skriver i testamentet bör ni kontakta en familjerättslig jurist om. Med hjälp av denne kan ni avgöra vad som är lämpligt i er situation. Jag kan tyvärr inte hjälpa med det eftersom jag inte vet vad som skulle ingå i arvet.

Jag hoppas ni har fått svar på era frågor, och om ni behöver mer hjälp hjälper vi er gärna även i framtiden

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare