FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/08/2022

Vilket straff får en 15-åring som är dömd till brott?

Hej! Vad för straff kan man få som 15 åring om man är misstänkt för misshandel samt försökt till rån. Det är så att personen aldrig haft problem med lagen innan men blivit misstänkt för detta som jag uppgett. Men ifall vi säger att personen blir dömd, vad för straff kan man få eller förvänta sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Tillämpliga bestämmelser finner du i brottsbalken (BrB).

Utgångspunkten är att den person som inte har fyllt 18 år endast kan dömas till fängelse om det föreligger synnerliga skäl, enligt 30 kap. 5 § BrB. Det är således ett undantag som tolkas restriktivt, då påföljden i sådana fall i första hand ska bestämmas till sluten ungdomsvård. Det är ovanligt att en person under 18 år döms till fängelse och motiveras endast av svåra brott, som till exempel mord.

Möjliga påföljder

Det är svårt att säga vilket straff som personen kan komma att få och det beror till stor del på omständigheterna i det enskilda fallet. En vanlig påföljd är dock ungdomstjänst, vilken döms ut till unga personer och innebär kortfattat att man arbetar oavlönat, se 32 kap. 2 § BrB. Vidare kan även personen som har begått brott behöva betala böter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare