Vilken typ av ärenden kan Lawline hjälpa kunder med?

Måste man prov köra sin egna moped eller hyr man ut en när man ska test köra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för juridisk rådgivning.

Jag förstår din fråga som att du har vissa funderingar rörande vad som gäller vid provkörning av moped.

Lawline erbjuder en rad olika juridiska tjänster och kan vara behjälpliga med rättslig rådgivning för såväl privatpersoner som för företag. Detta inbegriper de allra flesta juridiska utmaningar man kan tänka sig. Frågor rörande exakt vad som gäller i samband med övningskörning hos en behörig utbildare är emellertid något som du med fördel ställer till just en sådan utbildare. Jag kan nämligen inte säga mycket mer om övningskörning med moped än att sådan kräver körkortstillstånd, kan ske efter det att en person uppnått en ålder av 14 år och 9 månader samt måste ske under uppsikt av en behörig utbildare (4 kap. 1, 2 och 5 §§ körkortslagen (1998:488)). Dessutom ska det på ett lämpligt sätt anges att foronet används för övningskörning (4 kap. 5 § körkortsförordningen (1998:980)). Huruvida övningskörningen ska ske med egen eller hyrd moped kan jag dock inte uttala mig om. Jag rekommenderar dig därför att vända dig till en behörig utbildare/den behöriga utbildare du har för avsikt att övningsköra hos. En sådan/denne kan med stor säkerhet hjälpa dig i ditt ärende. Du kan även läsa vidare om körkort för moped på Transportstyrelsens hemsida här.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare