FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/02/2022

Vilken straff kan man få om man efter en trafikolycka slår någon eller sparkar på egendom?

Hej! Jag undrar vad straffet skulle bli ifall någon teoretiskt sätt kör på mig och jag sedan slår dem. Finns det något straff för det? Eller om jag sparkar deras bil.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du undrar vilket straff man kan få om man, efter att ha blivit påkörd av en bil, slår påköraren eller sparkar på dennes bil. Din fråga aktualiserar en del olika brott med tillhörande straff, och regleras i Brottsbalken (BrB).

Angående gärningen som består av att slå en person som har kört på dig, är detta att betrakta som en misshandel enligt 3 kap. 5 § BrB eftersom det innebär tillfogande av kroppsskada. Att istället slå någons bil efter en bilolycka kan anses vara skadegörelse enligt 12 kap. 1 § BrB, eftersom egendom skadas och detta är till men för egendomens ägare. Om skadegörelsen har framkallat en obetydlig skada och om omständigheterna i övrigt påkallar det, kan gärningen klassas som ringa skadegörelse istället.

För att fällas till ansvar för de brotten jag har nämnt ovan, krävs det att man har haft uppsåt till gärningarna. Att innan gärningarna ha blivit påkörd av en bil har en i princip obetydligt för uppsåtsfrågan. I svensk rätt är omständigheterna runt om ett brott oftast av liten betydelse i ansvarsfrågan, utan har istället viss betydelse när domstolen ska bestämma straffet för brotten.

För misshandel av normalgraden ådöms fängelse i högst två år, och för skadegörelse av normalgraden är det lika så. För den ringa versionen av respektive brott är straffet antingne böter eller högst sex månaders fängelse. Om både misshandel och skadegörelse har begåtts, bestäms ett gemensamt straffvärde för dessa brott. Vid valet att straff och straffvärdet, ska domstolen i 29 kap. 3 § BrB ta hänsyn till vissa förmildrande brottsexterna omständigheter. En sådan omständighet är att den tilltalade av någon orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Den som har blivit påkörd och på grund av detta har blivit upprörd och haft svårt att kontrollera sig, kan i vissa fall alltså få en viss strafflindring. Detta beror dock på den tilltalades personlighet och omständigheterna i övrigt.

En annan förmildrande omständighet vid bedömningen av straffvärdet i 29 kap. 3 § BrB är att brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende. Detta avser fall då gärningsmannen har hetsats eller retats till att agera. Det är osannolikt att en bilolycka skulle falla in här.

Om domstolen har bedömt att brottet ska medfölja ett fängelsestraff, måste den enligt 30 kap. 4 § BrB ta ställning till om villkorlig dom eller skyddstillsyn kan ådömas istället för fängelse. Beslutet i denna fråga beror på brottets straffvärde, brottets art och tidigare brottslighet.

Sammanfattningsvis är det alltså fullt möjligt för den som har blivit påkörd att dömas till misshandel och skadegörelse som har skett i direkt anslutning till olyckan. Vid val av straff och bedömning av straffvärdet, kan domstolen till viss del ta hänsyn till gärningspersonens svårighet att behärska sig i stridens hetta. Att domstolen kan göra så ska dock tas med en stor nypa salt, eftersom det endast är sällan att så sker.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare