FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/02/2023

Vilken påföljd kan man förvänta sig vid narkotikabrott och rattfylleri om man tidigare blivit dömd för liknande brott?

Hej! Om en person som tidigare är dömd för ringa narkotikabrott och drograttfylla ( ca 3 år sedan) nu för 3v sedan blev tagen igen för drograttfylleri( körde påverkad av amfetamin) och för 3 dagar sedan gjorde polisen husrannsakan hos denne och hittade droger för försäljning och droger för eget bruk. vet inte exakta mängden än men minst 80gram av drogen synt ( tror det är något amfetamin liknande) och 1-2g synt för eget bruk. Polisen tog även med personens telefon in på stationen och har ej lämnat tillbaka än. Vad kan man förvänta sig för straff? Tack snälla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag endast kommer göra en generel bedömning och förklarar vilka påföljder som hade kunnat bli utdömda i detta fall. Det är dock svårt att veta i förväg vad en domstol kan komma att döma i ett enskilt fall och det krävs att man vet alla omständigheter kring brottet. Jag kommer nedan redogöra för hur det kan se ut när rätten bestämmer straff och hur rätten hade kunnat döma i detta fall.

Narkotikabrott

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (NSL) och påföljder regleras i brottsbalken (BrB). Över 5 gram amfetamin har ansetts vara gränsen mellan ringa och normalgraden vid bedömningen av narkotikabrott, svjt 2013 s. 52. Dock har högsta domstolen slagit fast att bedömningen över om det ska bedömas som ringa eller av normalgraden ska baseras på en nyanserad bild och inte endast på vilken drog det är eller i vilken mängd. Över fem gram skulle dock kunna tänkas bedömas som narkotikabrott av normalgraden. Vid narkotikabrott av normalgraden är straffskalan fängelse upp till tre år, 1 § NSL. Då Narkotikabrott är ett s.k. artbrott, vilket innebär att det bedöms som ett grövre brott än andra typer av brott, finns det presumtion för att man ska utdöma fängelse som påföljd. Denna presumtion för fängelse gäller också om man tidigare gjort sig skyldig till andra brott, 30 kap. 4 § andra stycket BrB

Rattfylleri

Trafikbrott regleras i trafikbrottslagen (TBL). Kör man påverkad av narkotika döms man för rattfylleri enligt 4 § andra stycket TBL

Vi bedömningen av om rattfylleri vid narkotikaintag ska anses vara grovt beaktar man om

1. föraren varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller

2. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, 4 a § TBL

Vid rattfylleri av normalgraden är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader, och vid grovt rattfylleri fängelse i högst två år. Beroende på vilket straffvärde brottet anses ha påverkar påföljden för brottet.

Hur bedömer man vid flera brott samtidigt?

När man döms för flera brott ska man dömas för en gemensam påföljd om inget annat är föreskrivet, 30 kap. 3 § första stycket BrB. Att någon begått flera brott samtidigt kan räknas som en försvårande omständighet som kan ge personen ett strängare straff. Detsamma gäller om brottsligheten skett organiserat som vid t.ex. organiserad narkotikaförsäljning, 29 kap. 2 § BrB. Om personen tidigare gjort sig skyldig till liknande brott samt om det inte gått lång tid mellan brotten kan också vägas in till ett strängare straff, 29 kap. 4 § BrB

Sammanfattningsvis

Det är svårt att säga vad rätten kan komma att döma i just detta fall och beror på omständigheter i det enskilda fallet. Bara för att fängelse är med i straffskalan betyder det inte att man döms för fängelse. Rätten gör en bedömning i det enskilda fallet och man kan dömas för andra påföljder såsom skyddstillsyn eller villkorlig dom. Dock beaktar domstolen om man begått liknande brott tidigare, samt vilken typ av brott det är. Detta kan vara en grund för ett strängare straff och att fängelse ändå ska dömas ut. Jag hoppas dock att detta har gett lite mer klarhet i vilken påföljd man kan få för brotten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Behöver du mer hjälp och rådgivning är du välkommen att boka tid hos en av våra jurister på lawline.se/boka eller skriva till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare