FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2021

Vilken egendom ska ingå i bodelningen?

Hej jag har en fråga. Kan min fru avsäga sig sin del i mitt hus. Detta enligt hennes egen vilja. Hon tycker inte att hon ska ha någon del i huset vid en eventuell skilsmässa. Och kan även säga att vi inte är påväg in i någon separation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hur makars tillgångar ska fördelas finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vilken egendom ska ingå i bodelningen?

En bodelning ska ske när äktenskapet upplöses antingen genom skilsmässa/separation eller dödsfall (9 kap. 1 § ÄktB). Utgångspunkten vid en bodelning är att all giftorättsgods ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att även om det är du som själv köpt huset så kommer det ses som giftorättsgods och kommer därför ingå i bodelningen. Om du däremot har ärvt huset med ett villkor om att det ska vara din enskilda egendom eller om du och din fru har skrivit ett äktenskapsförord om att huset ska vara din enskilda egendom så ska det inte omfattas av bodelningen (7 kap. 2 § ÄktB). Ett äktenskapsförord kan ingås även efter äktenskapet (7 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattning och vägledning

Jag antar att ni inte har skrivit något äktenskapsförord eller att du har ärvt huset med ett villkor om att det ska vara din enskilda egendom. Om så är fallet innebär detta alltså att din fru har rätt till hälften av ert hus. Det ni kan göra för att redan nu bestämma hur ni ska göra om ni skiljer er är att ingå ett äktenskapsförord. Jag rekommenderar er att skriva ett äktenskapsförord nu, även om ni inte har planer på att separera. I äktenskapsförordet kan ni då skriva att ditt hus är din enskilda egendom och därmed även undantagen från bodelningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare