Vilken arvslagstiftning ska tillämpas när arvlåtaren äger egendom i flera länder?

Hej

Jag hjälper en kvinna med medborgarskap i Finland. Hon har inga arvingar.

Hon har banktillgångar i Finland och Sverige. Även i Norge där hon bott. Har även fastighet i Sverige. Bott de senaste ca 10 åren i Sverige.

Inget känt testamente.

Vad händer med hennes tillgångar när hon avlider.

Hon har personnummer i alla tre länderna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av din fråga

Du undrar vad som kommer hända med kvinnans egendom vid hennes bortgång. Det framgår att hon har medborgarskap i Finland, bott i Sverige de senaste 10 åren och har tillgångar i både Finland, Sverige och Norge.

Inledningsvis förstår jag det som att kvinnan inte skrivit ett rättsligt giltigt testamente. Detta innebär således att hennes egendom kommer fördelas enligt något av ovannämnda länders arvslagstiftning. Värt att understryka är att egendomens geografiska läge typiskt sett inte är den avgörande faktorn för vilken arvslagstiftning (norsk, svensk eller finsk) som ska användas på egendomen.

Den mest relevanta frågan i detta sammanhang är alltså att utröna vilken arvslagstiftning som kommer tillämpas på all hennes kvarlåtenskap (egendom hon lämnar efter sig).

Vilket lands arvslagstiftning ska tillämpas på hennes egendom?

EU, vilket både Sverige och Finland är medlemsstater i, har antagit en arvsförordning sedan 2015. Denna förordning reglerar bland annat situationen där det finns två eller flera konkurrerande lagar (olika arvslagar) som gäller för en arvlåtare. Detta omfattar även Norge då förordningen, enligt arvsförordningens artikel 20, har universell tillämpning (dvs. tillämpas oavsett om det är en medlemsstats lag eller inte).

Huvudregeln enligt artikel 4 och 21 är att det är landet där den avlidna (arvlåtaren) har sin hemvist som styr arvet, dvs. det är den medlemsstatens lag som gäller. Eftersom kvinna bott i Sverige de senaste 10 åren så är det troligtvis svensk arvslagstiftning som gäller. Den reglerar alltifrån arvsordningen (turordningslista för vem som har rätt till arv från arvlåtaren) och hur själv arvsskiftet (hur den avlidnes tillgångar ska fördelas mellan arvingar).

Vad händer med hennes egendom om inget känt testamente eller arvingar finns?

Vi utgår alltså från att det är den svenska arvslagstiftningen som gäller på kvinnans egendom. Den svenska (legala) arvsordningen framgår i 2 kap. ÄB och ser ut så här:

Enligt 2 kap. 1–3 §§ uppställs en prioriteringsordning mellan olika arvsberättigade som kallas för olika arvsklasser. Den första arvsklassen ärver före den andra arvsklassen och den andra arvsklassen före den tredje, 2 kap. 1 § ÄB.

Den andra arvsklassen omfattar i stället den avlidnes föräldrar. Om någon av föräldrarna redan har gått bort så går dennes arv i stället till deras barn (avlidnes syskon). Om syskonen också har gått bort så går arvet till syskonens barn (den avlidnes syskonbarn), se 2 kap. 2 § ÄB. Om ingen arvsberättigad finns här så går man vidare till den tredje (och sista) arvsklassen.

Den tredje arvsklassen består av den avlidnes far- och morföräldrar. Om dessa har gått bort så ärver i stället far- och morföräldrarnas barn (den avlidnes morbrödrar, mostrar eller farbröder och faster), se 2 kap. 3 § ÄB.

Den svenska arvsordningen omfattar alltså endast dessa arvsklasser; inga andra släktingar förutom dessa har rätten att ärva, se 2 kap. 4 § ÄB. Om det inte finns någon släkting som omfattas av ovannämnda arvsklasser och kan ärva kvinnan, kommer arvet tillfallas den Allmänna Arvsfonden, se 5 kap. 1 § ÄB.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, återkom gärna om det finns ytterligare frågor kring rättsläget!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare