FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/10/2022

Vilken årsinkomst ligger till grund för beräkningen av dagsböter?

Om man har haft en bra inkomst förra året. Och sen går man ner i lön väldigt mycket nästa år och så helt plötsligt döms till dagsböter hur räknar dem då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att dömas till dagsböter är ett bötesstraff som man kan dömas till som följd av en lagöverträdelse. Sanktionen regleras därför i brottsbalken (BrB).

Dagsboten varierar i storlek beroende på den misstänktes inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och övriga ekonomiska förhållanden (25 kap. 2 § BrB). Årsinkomsten spelar alltså precis som du säger för beräkningen av den. Enligt Riksåklagarens riktlinjer är det den årsinkomst som råder för det år som dagsboten ska utdömas på som ska ligga till grund för beräkningen (RåR 2007:1 1:1). Det innebär att om du döms till dagsböter år 2022 så är det din årsinkomst för 2022 som blir avgörande, oavsett vilken årsinkomst du haft under 2021 eller vilken årsinkomst du kommer ha under 2023.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare