FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/07/2020

Vilka uppgifter visas i belastningsregisterutdraget?

Jag undrar vad det begränsade utdraget ur belastningsregistret omfattar för brott. Det är inte helt klart tycker jag. I mitt fall gäller det utdraget för "Övrigt arbete med barn", och min oro gäller en dom för grovt rattfylleri och ringa narkotikabrott. Kan inte hitta just de åtalspunkterna bland de brott som listas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På polisens hemsida kan man läsa vilka uppgifter ur belastningsregisterutdraget som visas beroende på vilket arbete man ska söka. I utdraget man ska begära för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg ("Övrigt arbete med barn") visar uppgifter om följande brott:

- Mord
- Dråp
- Grov misshandel
- Människorov
- Alla sexualbrott
- Barnpornografibrott
- Grovt rån

Om påföljden för brottet även innefattar något annat brott kommer även de uppgifterna finnas med i utdraget.

Andra brott än ovanstående omfattas inte av det begränsade belastningsregisterutdraget för övrigt arbete med barn. Uppgifter om grovt rattfylleri och ringa narkotikabrott kommer således inte att visas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare