FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/07/2021

Vilka tidsfrister har du att förhålla dig till vid inbetalning av ordningsbot?

Hej, jag fick en fortkörnings böter och skulle få ett inbetalningskort hemskickat så att jag kunde betala den inom 30 dagar från det att jag fick bötern. Det har nu nästan gått en månad sedan jag blev stoppad för fortkörning och skulle få böter. Vad bör jag göra, jag vill inte få någon betalningsanmärkning eller liknande problem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga! Nedan kommer jag att besvara din fråga genom att ta upp alla tidsfrister som du ska förhålla dig till när det kommer till att betala en så kallad ordningsbot (t.e.x fortkörningsböter).

Rättsliga utgångspunkter

Om du har du fått ett föreläggande av ordningsbot som du har skrivit under behöver du betala din bot inom trettio dagar. Genom att du skrivit under ett föreläggande av ordningsbot har du automatiskt godkänt föreläggandet, och det innebär också att ett åtal inte får väckas senare om samma gärning (48 kap. 3 § rättegångsbalken). Ordningsboten ska därefter betalas inom 30 dagar från godkännandet. Det går att använda Polismyndighetens bankgiro för ordningsböter: 520-0878. Där ska du ange föreläggandenummer/OCR-nummer när du betalar. Numret står på ordningsboten, längst upp i högra hörnet av boten och består av 9 siffror.

Betalar du inte i tid får du en betalningspåminnelse. Beloppet ska betalas inom 14 dagar efter påminnelsen. Ingen extra avgift tas ut för påminnelsen.

Sammanfattning

Om du har tillgång till OCR-nummer, bötesbeloppet med mera så kan du enkelt bli kvitt med risken för betalningsanmärkning med mera genom att betala in till polisens bankgiro. Om du däremot inte fått in någon form av "kvitto/inbetalningskort" kan du ta kontakt med polismyndigheten och tala om detta för de. Enligt min bedömning verkar det inte vara några problem, eftersom samtliga individer får en påminnelse och om du ännu inte fått denna finns ingen risk för betalningsanmärkning eller annan problematik. Jag råder dig däremot att ta itu med ordningsboten och säkerställa att du betalar in den så snabbt som möjligt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Dani GobraeelRådgivare