FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/05/2020

Vilka skyldigheter har jag när jag kört på ett stillastående fordon?

Hej! Jag råkade orsaka en skrapskada på en stillastående bil och min egen bil när jag backade oaktsamt från en parkeringsplats. I och med att ingen förare till den stillastående bilen syntes till lämnade meddelande under vindrutetorkaren. Jag anmälde händelsen direkt till mitt försäkringsbolag med bilder på skadorna och båda bilarnas regnummer.

Ägaren till den andra bilen ringde mig två dagar senare för att höra vad som hänt. Han skulle ringa tillbaka för att boka en tid att ses och dela uppgifter. Nu har det gått ytterligare två dagar utan att ägaren hört av sig.

Jag har nu fått besked Från mitt försäkringsbolag angående min skadeanmälan. Inga konstigheter. Eftersom Jag orsakade skadan så ska mitt försäkringsbolag stå för reparationskostnad för den andra bilen. Allt i sin ordning. Jag har bokat tid för skadebesiktning för min bil och kommer så småningom att få den reparerad.

Ägare till den andra bilen har nu fyra dagar efter händelsen fortfarande inte hört av sig för att följa upp ärendet med mig. Jag har ingen aning om han hört av sig till sitt försäkringsbolag än eller inte.

Har jag någon skyldighet att följa upp detta med ägaren till den andra bilen och se till att händelsen anmäls på hans försäkringsbolag? Jag känner att jag har gjort allt jag har kunnat för att göra rätt för mig. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyldigheter när man skadat annans egendom i trafik

Har man varit del i en trafikolycka där egendom skadats och ingen finns på plats att ta emot information och upplysningar är man skyldig att omgående kontakta den som lidit skada eller Polismyndigheten. (2 kap. 8 § andra stycket trafikförordningen).

Slutsats

Eftersom du varit i kontakt med den andra bilägaren i nära anslutning till när olyckan skedde har du gjort allt som krävs enligt lag. Du har ingen skyldighet att kontakta den andres försäkringsbolag.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare