Vilka regler gäller för tillägg till testamente?

Vet inte vd en testamentator är, men kan tillägg till ordinarie testamente skrivas (och vidimeras) på vanligt vitt papper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamente finns i Ärvdabalken (ÄB).

Vad är en testator?

Med en testator menas den som har upprättat ett testamente.

Formkrav för tillägg till testamente

För tillägg till testamente gäller samma formkrav (regler) som om det hade varit fråga om ett helt nytt testamente (10:6 ÄB).

Vilka formkrav gäller?

För att en handling ska kunna klassificeras som ett testamente krävs alltså att formkraven är uppfyllda.

Testamente ska upprättas skriftligen och detta ska bevittnas två personer (10:1 ÄB). Det bör alltså vara tillåtet att skriva ett testamente på ett vanligt vitt papper så länge formkraven är uppfyllda. Detta gäller då även för tillägg eftersom det är fråga om samma formkrav som ovan nämnts.

Den som genom testamente förordnar över sin kvarlåtenskap måste vara över 18 år (9:1 ÄB). Utöver det är här är några ytterligare aspekter som är viktiga att ha i åtanke vad gäller formkraven:

  • Testator ska underteckna testamentet, eller vidkänna sin underskrift i närvaro av två vittnen (10:1 ÄB).
  • Vittnena ska veta att det är ett testamente de bevittnar, men behöver inte ha kännedom om innehållet (10:1 ÄB).
  • Vittnens närvaro är en förutsättning för testamentes giltighet. De ska vara samtidigt närvarande och bestyrka testamentet med sina namn (10:1 ÄB.)
  • Vittnena bör även anteckna sina yrken och hemvist vid sina namn. Vidare bör de ange tiden för bevittnandet samt övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet (10:2 ÄB).
  • Vittnen får inte vara under 15 år och får inte heller ha en psykisk störning som innebär saknad insikt om bevittning av testamentet. Vittnena får inte håller omfattas av jäv, det vill säga får inte vara en make, sambo, syskon eller stå i rätt upp-eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn (10:4 ÄB).

Jag hoppas att mitt svar har givit lite klarhet i din fråga. Om du har fortsatta funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare