FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/05/2020

Vilka regler gäller för en elscooter/elsparkcykel?

Hej, jag är en tjej på 16 år som funderar på att köpa en elscooter "fatbike". Den kör 30-35km/h och jag undrar om man behöver ha körkort till den? Och vilka lagar/ regler gäller en sån? Och vad är skillnaden på klass 1 och klass 2?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Cykel eller moped?

En elscooter klassificeras som en cykel endast om den har en maxhastighet på 20 km/h och har en motor med maximalt 250 W. Om den uppfyller dessa krav så ska trafikreglerna om cyklar följas.

Om elscootern går snabbare än 20 km/h och har en starkare motor än 250W så gäller andra regler (2 § i lag om vägtrafikdefinitioner).

Elscootrar kan ibland klassas som Moped klass I eller klass II, om de når upp till de tekniska kraven som ställs (exempelvis kraven på bromsarna). Det är dock tämligen svårt för elscootrar att nå upp till dessa krav. Men, enkelt förklarat så kan en elscooter som kör fortare än 20 km/h och har en starkare motor än 250W räknas som Moped klass II. Medan en elscooter som kör fortare än 25 km/h och har en starkare motor är 250W räknas som Moped klass I (2 § i lag om vägtrafikdefinitioner) .

Om elscootern inte når upp till varken kraven för att klassas som en cykel eller för en moped, då får inte elscootern framföras på allmän väg, utan den får bara användas i inhägnat område ( 2 § i lag om vägtrafikdefinitioner).

Behöver man ha körkort?

För att få köra en Moped klass I krävs att man har körkort, med en så kallad AM - behörighet (2 kap. 1 § och 5 § Körkortslagen). Det krävs att detta fordon är registrerat samt att förare och passagerare har på skyddshjälm.

För att få köra Moped klass II krävs som huvudregel inget körkort, men du behöver ha ett giltigt förarbevis för mopeden (2 kap. 3 § Körkortslagen). För denna typ av fordon så gäller samma trafikregler som för cyklarna, och det finns även krav på skyddshjälm.

Sammanfattning

Det är svårt för mig att veta exakt vad din elscooter hade klassificerats som, med så lite information. Men jag kan utesluta att just din elscooter klassas som en cykel eller en Moped klass II. Din elscooter kan eventuellt nå upp till kraven för en Moped klass I, med tanke på den informationen jag har om dess hastighet, och i sådana fall behöver du ha körkort. Alternativt, så når inte din elscooter upp till kraven för Moped, och då får den inte föras på allmän väg.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Vänliga hälsningar

Emma GuranderRådgivare