FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/12/2022

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som bonusmamma?

Vad har jag för rättigheter som bonus mamma gällande mitt bonus barn? Kan jag ringa till myndigheter gällande bonus barnet även om jag inte är vårdnadshavare? Vad har jag för rättigheter och skyldigheter för att göra det lättare för min fru? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du undrar kring vilka rättigheter och skyldigheter du har när det gäller din frus barn.

Den aktuella lagen i detta fallet är föräldrabalken (FB).

Vad har du för rättigheter och skyldigheter?

Det är som utgångspunkt vårdnadshavarna ansvarar för barnets personliga förhållanden (6 kap 2 § andra stycket FB). Barn har rätt till omvårdnad, en god fostran och trygghet vilket vårdnadshavarna ska tillförsäkra barnet (6 kap 1 § FB). Om vårdnaden över barnet är gemensam ska frågor som rör barnet beslutas om gemensamt av båda vårdnadshavarna ( 6 kap 13 § FB). Det gäller dock inte mindre “vardagliga beslut” såsom beslut rörande barnets kläder, mat etc.

Om du är gift och varaktigt bor tillsammans med en förälder som har vårdnaden över barnet som bor där, kan du bli underhållningsskyldig gentemot barnet. Denna underhållningsskyldigheten gäller dock först då barnets vårdnadshavare inte kan tillgodose barnets behov själva (7 kap 5 § FB).

Du kan även ha en skyddstillsyn över barnet i de fall du exempelvis är barnvakt eller har annan uppsikt över barnet. Du kan i det fall du brister i din tillsyn bli rättsligt ansvarig om det leder till att en barnet råkar ut för en olycka.

Kan du hjälpa din fru med vardagliga sysslor rörande barnet?

Du som bonusförälder har inte några rättigheter i lagen rörande ditt bonusbarn. Det du kan göra är att samråda med vårdnadshavarna kring vad du kan hjälpa till med. Om de samtycker att du ringer samtal till myndigheter bör det inte vara ett problem. Det framgår inte i din fråga vilka myndigheter det handlar om, viss information kring barnet är känslig information, därmed kan det enbart lämnas ut till vårdnadshavare.

Sammanfattningsvis är det vårdnadshavarna som ansvarar för barnet. Du som bonusförälder kan i vissa fall ha en underhållsskyldighet och i vissa fall skyddstillsyn. Som bonusförälder har du inga rättigheter i lagen utan du måste ha vårdnadshavarnas samtycke för att hjälpa till med frågor som rör barnet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare